Kwaliteitsbesef bij kunstvakken: een voorbeeld uit de lespraktijk

Hilly Drok, Stijn Vanhoof en Kim Wintermans

Zowel bij Toetsrevolutie als Feedback in de klas hechten we veel belang aan het bijbrengen van kwaliteitsbesef bij leerlingen. “Wat is er nodig om voldoende, goed of uitstekend te scoren? Hoe weet je als leerling of je een bepaald doel bereikt hebt?” Hoe complexer de taak, hoe moeilijker om dit duidelijk te maken. Rubrics en criterialijsten kunnen helpen, maar leerlingen lijken ze vaak anders te interpreteren dan je bedoelt. Zeker bij kunstvakken, waarbij het vaak om complexere opdrachten gaat en subjectiviteit en interpretatie een belangrijke rol spelen, is het niet evident om verwachtingen helder te maken.

Docent Kim Wintermans (docent handvaardigheid, culturele en kunstzinnige vorming en tekenen op het voorbereidende middelbaar beroepsonderwijs) volgde tijdens ResearchED België 2021 onze sessies over feedback (René Kneyber en Hilly Drok) en kwaliteitsbesef (Geert Speltincx en Stijn Vanhoof). Ze deelde enthousiast op Twitter hoe ze haar aanpak in haar kunstles, tot haar grote tevredenheid, wijzigde na deze sessies. In deze blog kaderen we waarom stilstaan bij kwaliteitsbesef bij kunstvakken zo belangrijk is. Vervolgens vertelt Kim hoe zij in haar lessen aan kwaliteitsbesef werkte door leerlingen actief te laten werken met voorbeelden van verschillende kwaliteit. Het wordt duidelijk wat dat voor haar en haar leerlingen opleverde.

Lees hier de volledige blog.

Scroll naar top