Hoe ga jij om met feedback wanner een leerling of student een vaardigheid oefent voor de klas?
Denk aan een presentatie, een demonstratie van een praktijkvaardigheid of het geven van een les in de lerarenopleiding. Spannend moment! Misschien herken je aspecten uit de volgende scenarioโs in je aanpak of haal je er wat inspiratie uit.
๐ฆ๐ฐ๐ฒ๐ป๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ผ ๐ญ (dit is wat vaak routinematig gebeurt):
โ De student presenteert.
โก De docent vraagt: “Hoe ging het voor jou?”
โข De docent vraagt of medestudenten feedback willen geven? Studenten formuleren zowel sterktes als aandachtspunten.
โฃ De docent bedankt de studenten, merkt op dat er al veel gezegd is en herhaalt vervolgens alles nog eens voor de zekerheid in eigen woorden. ๐
๐ฆ๐ฐ๐ฒ๐ป๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ผ ๐ฎ (meer focus op feedback die doet leren)
โ De docent checkt vooraf of de student specifieke vragen of aandachtspunten heeft.
โก De student presenteert.
โข De student vraagt aan de docent om รฉรฉn of twee van de volgende themaโs te kiezen en hierover vragen te beantwoorden: – ๐๐ฆ ๐ฑ๐ณ๐ฆ๐ด๐ฆ๐ฏ๐ต๐ข๐ต๐ช๐ฆ ๐ป๐ฆ๐ญ๐ง: “Wat ging goed (en waar ben je trots op)? Wat zou je de volgende keer anders aanpakken?” – ๐๐ฆ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ฃ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ช๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ: “Hoe verliep de voorbereiding voor je presentatie? Is er iets belangrijks dat we moeten weten? Wat heb je al geleerd tijdens de voorbereiding?” – ๐๐ฆ ๐ง๐ฆ๐ฆ๐ฅ๐ฃ๐ข๐ค๐ฌ: “Waar wil je graag feedback op? Wat heb je van de groep nodig om verder te komen?”
โฃ De docent maakt groepjes van drie of vier studenten. Ze bespreken de presentatie, rekening houdend met de aandachtspunten van de student zelf. Elk groepje formuleert รฉรฉn sterkte en รฉรฉn suggestie om vooruitgang te boeken of bij te leren. De student die presenteerde sluit aan bij een groepje. De groepjes koppelen kort klassikaal terug.
โค De docent voegt maximaal รฉรฉn sterkte en รฉรฉn suggestie voor ‘de volgende stap’ toe.
โฅDe student die presenteerde krijgt het laatste woord: – Hoe was het om op deze manier feedback te krijgen? – Is de student akkoord met de feedback? Zo ja, welke stappen zullen worden gezet? Zo nee, hoe kan dit worden verantwoord?
โฆ Eventueel ๐๐ฆ๐ต๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ช๐ฏ ๐ข๐ค๐ต๐ช๐ฆ (credits voor Vinciane Costa): De student krijgt de kans om meteen, of tijdens de volgende les, een kort fragment uit de presentatie te hernemen (bijvoorbeeld 2 ร 3 minuten).
๐๐น๐ ๐ท๐ฒ ๐ฒ๐น๐ฒ๐บ๐ฒ๐ป๐๐ฒ๐ป ๐๐ถ๐ ๐๐ฐ๐ฒ๐ป๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ผ ๐ฎ ๐ธ๐๐ป๐ ๐ถ๐ป๐๐ฒ๐ด๐ฟ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป, ๐ธ๐ถ๐ฒ๐ ๐ท๐ฒ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ:
– ๐๐ถ๐ฎ๐น๐ผ๐ผ๐ด (in plaats van รฉรฉnrichtingsverkeer)
– ๐๐ผ๐ฐ๐๐ ๐ผ๐ฝ ๐ฑ๐ฒ ๐๐ผ๐น๐ด๐ฒ๐ป๐ฑ๐ฒ ๐๐๐ฎ๐ฝ (in plaats van het overladen van de student)
– ๐๐ฒ๐ฒ๐ฑ๐ฏ๐ฎ๐ฐ๐ธ ๐ฎ๐น๐ ๐๐๐ฎ๐ฟ๐๐ฝ๐๐ป๐ (in plaats van feedback als eindpunt)
– ๐๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฎ๐ฐ๐ต๐ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ฐ๐ฒ๐ ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐น๐ณ๐ฟ๐ฒ๐ด๐๐น๐ฎ๐๐ถ๐ฒ (in plaats van alleen aandacht voor de taak)
– Alle studenten betrokken (in plaats van enkel leerlingen die zelf kiezen om feedback te geven)
En het mooie is: er is meer variatie en het hoeft helemaal niet langer te duren dan scenario 1.